Kootje Dijkstra | Citytrip Budapest
15656
post-template-default,single,single-post,postid-15656,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,boxed,,qode-title-hidden,qode_popup_menu_push_text_right,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2,vc_responsive

02 Jun Citytrip Budapest

Wat een heerlijk midweekje! Ik ben net terug van 3 dagen citytrip naar Budapest, samen met mijn zusje Babbe. We hebben het ontzettend leuk gehad en het weer was echt heel erg fijn, zo’n 28 graden elke dag! Ik heb haar meegenomen omdat ze eindexamen heeft gedaan, jarig is binnenkort, en omdat ik in augustus natuurlijk zo lang weg ga! Dus nog eventjes qualitytime!

Wachten op de bus naar Rotterdam Airport!

Zo! Zondagavond gaan we al richting Rotterdam, we hebben hier een kamer geboekt in een hotel dicht bij het vliegveld. We moeten maandagochtend vroeg vertrekken dus een beetje relaxt slapen is dan geen overbodige luxe.

Nagy Zsinagóga, Dohany Utca

9.00: Aangekomen in Budapest! Nadat we via de metro ons hotel bereikt hebben, ons hebben omgekleed en opgefrist, huren we een fiets waarmee we de stad kunnen verkennen. Een van de eerste bezienswaardigheden die we tegenkomen is de Nagy Zsinagóga, een mooie synagoge in een Joodse wijk. Dit is een van de meest grote van Europa! Hier stond een gigantische rij, waardoor we besloten er niet in te gaan. Alleen van de buitenkant is het al een plaatje.

Parliament

Een (stukje) panorama van de rivier Donau en aan de overkant het Buda-gedeelte. Je kunt aan de auto’s zien dat Babbe erg getalenteerd is in het maken van panoramafoto’s!

We struinen af naar Margaret Sziget, oftewel Margaret Island, waar we in het gras eventjes relaxen. Het is inmiddels namiddag en we hebben een beetje een inzakker omdat we zo vroeg op zijn gestaan. We halen een biertje en een sapje bij een lokaal tentje en zitten met onze voeten in de mooie fontein. Er wordt hier om het uur een cliché fonteinshow gegeven, ondersteund door een gezellig muziekje. Vakantie!

Cocktails @ Aurum Bistro

We eten ‘s avonds bij een lokaal restaurant waar een hoop verschillende gerechten op staan. Toch kies ik voor een mushroom risotto, aangezien ik persoonlijk geen fan ben van goulash en kebab. Babbe kiest een lekkere pasta. Daarna zitten we bomvol, dus fietsen we een eindje door de stad. En opeens krijgt Babbe, hoe verrassend, zin in een toetje. Dicht bij de basiliek vinden we een leuke bistro, Aurum. Babbe kiest hier de brownie, die overigens écht heerlijk was, en ik kies een Cosmopolitan! Daarna krijg ik Babbe toch zo ver om een Sex on the Beach te bestellen 🙂
Later fietsen we naar huis, om eens even wat bij te slapen. Morgen weer een dag!

Markthal

Om 10 uur zijn we weer present in de stad! We zoeken eerst de winkels op, omdat het nu nog niet enorm warm is. We winkelen hier een beetje, maar komen tot de conclusie dat het nogal toeristische winkels zijn en hebben het daarom snel gezien. Wellicht dat we voor een volgende citytrip wat meer de lokale winkels willen opzoeken, maar voor nu  hebben we nog genoeg te doen. Voor de lunch zoeken we de markthal op: Nagycsarnok. Dit is erg mooi en authentiek van binnen en het ruikt er heerlijk!

We halen hier een speciaal taartje waarvan ik de naam ben vergeten, maar het is is heerlijk! Een soort merengue en vanille schuim.

Buda Castle

Hierna fietsen we over de brug door naar het Buda-gedeelte. We klimmen Buda Castle op via trappen (en heel luxe zelfs een roltrap) en onderweg maak ik deze foto!

Wat een uitzicht! En hier zijn we pas halverwege. Het is echt ontzettend warm, maar je hoort ons niet klagen. Het is redelijk open en kunnen goed ver weg kijken.

Deze foto heb ik via de verrekijker die op het platform stond genomen. Zo zie je erg goed de details van de architectuur van het Parlement. Wat een indrukwekkend gebouw! Hier ligt erg veel geschiedenis, wat te bewonderen is in het museum, waarvoor het gebouw nu voor dient. Door de gotische stijl is het echt de eyecatcher van Budapest en het is er dan ook erg druk.

Een fotootje vanaf het bovenste puntje! Het is hier ongeveer 80 meter hoog, dus dat valt eigenlijk nog erg mee. Hier zie je op de achtergrond een stuk van de grote toegangspoort, de Disz tér.

‘s Avonds gaan we weer eten bij Aurum Bistro. We bekeken de kaart de dag ervoor en hebben toen meteen gereserveerd voor de dag erna. Ik nam de gegrilde tonijn en Babbe nam kippenborst met geitenkaas. Het was erg lekker! Helaas zie je het net niet door overbelichting, maar achterin is nog een stuk van de Szent István Bazilika te zien.
Dat is nog eens dinner with a view!

En dan dit.. wat een uitzicht! Na het eten fietsen we weer over de brug naar de overkant, omdat we graag het verlichte Parlement wilden zien. En dat was het zeker waard. We konden er wel naar blijven kijken, zo mooi. Het leek wel of de hele stad zijn lichten dooft, zodat dit gebouw er uit springt.

We gaan hierna weer terug naar het hotel, we leveren de fietsen in die we twee dagen hebben gehuurd, relaxen nog een beetje op de kamer en gaan dan slapen. De volgende dag gaan we te voet de stad in. Eerst hebben we nog stress omdat we geen internetverbinding hebben en zo niet ons vluchtnummer kunnen checken! Dat lukt uiteindelijk. We zetten onze koffers in de storage en gaan dan op pad! We lunchen ergens en struinen wat door de stad.

Rond 3 uur gaan we terug naar het hotel en via de metro weer terug naar het vliegveld. Tijd om naar huis te gaan! Budapest is naar onze mening zeker voor herhaling vatbaar en we hebben het erg gezellig gehad.