Kootje Dijkstra | Peaceful Paamul
15996
post-template-default,single,single-post,postid-15996,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_right,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2,vc_responsive

26 Sep Peaceful Paamul

Hiiiiii!

Afgelopen weekend ben ik met Lisse naar Paamul geweest, een klein baaitje tussen Playa del Carmen en Tulum in. Theresia vertelde ons dat je hier kunt kamperen op het strand, dus besloten we hier het weekend door te brengen! Eigenlijk zouden we met zijn vieren gaan, maar helaas moest ik het alleen met Lisse doen (grapje Lis).

schermafbeelding-2016-09-25-om-20-58-14

Op donderdag kocht ik deze mega meloen op een marktje, die maar 10 peso kostte (0,45 cent). Vrijdag moest ik nog werken, maar wel maar tot 12 uur. Vorig weekend waren we natuurlijk vrijdag vrij omdat het Independence Day was, maar deze week niet. Toch mocht ik eerder gaan, omdat we nog een tent moesten kopen bij Walmart. We hebben er eentje gevonden voor 3 personen, voor 600 pesos! Zaterdagochtend vertrokken we met de colectivo richting Playa del Carmen. Je kunt ook bij het grote ADO station een bus pakken, met airco en tv enzo, en dan kost het je 70 pesos. Als je de colectivo pakt, zit je in een lokaler, veel kleiner en meer oncomfortabel busje, maar ben je maar 25 peso kwijt!

Aangekomen in Playa del Carmen hebben we even geluncht op het strand en door het stadje gelopen. Daarna hebben we de colectivo richting Tulum gepakt, en onderweg vertel je de chauffeur dat hij moet stoppen waar jij wilt. Wij wilden naar Paamul, en we werden midden op de snelweg gedropt. We hadden geen idee of we goed zaten dus zijn maar gewoon gaan lopen. Na 20 minuten zagen we al een cabana staan en vroegen we naar een camping. We konden er overnachten en hadden eigenlijk gehoopt op een plek recht op het strand, maar dat mocht helaas niet. Alsnog mochten we niet klagen met een plek zo’n 10 meter van het strand af 🙂

schermafbeelding-2016-09-25-om-20-57-58

Tentje opzetten en het strand op! Het was er echt mega rustig en we hadden gewoon een privéstrand.

schermafbeelding-2016-09-25-om-20-58-05

Het strand zelf was helemaal niet groot, en het was meer een klein baaitje met een paar huisjes en achterin wat van het Sian Ka’an woud.

schermafbeelding-2016-09-25-om-20-58-20

Er was wel een restaurant met een zwembad een stukje verderop. Ons werd verteld dat er vooral Amerikanen af en toe een cabana huren voor een paar dagen, en dat locals een eigen cabana hebben voor de weekenden.

schermafbeelding-2016-09-25-om-20-57-13

Er lagen overal kleine schelpjes en veel stukjes koraal. En ook dooie krabben.

In de avond zijn we wat gaan eten en hebben we een cocktail gedronken. We kwamen nog drie gasten tegen die met een filmproject bezig waren. Ze hadden een steiger gebouwd op de rotsen en waren al vanaf dinsdag bezig een timelapse te maken van het uitzicht, voor een project in een aquarium in Las Vegas. Hier hebben we een biertje mee gedronken op het strand en ze vertelden ons over de drugsoorlog in Mexico, human Pozole (een soort Breaking Bad-achtige taferelen met het letterlijk oplossen van drugsmoorden) en ontsnappingen van El Chapo. We wisten eigenlijk niet zo goed wat we ermee moesten.

schermafbeelding-2016-09-25-om-20-57-35

Zondagochtend stonden we vroeg op om de sunrise te kunnen zien. We hadden een wekker gezet, maar omdat we niet precies wisten welke tijd de zon zou opkomen, waren we er rond half 6 al uit. We waren de enigen op het strand, zo fijn! Heel relaxt en lekker warm briesje al, en ook de zee was gewoon warm.

schermafbeelding-2016-09-25-om-20-57-03

Helaas was het heel erg bewolkt, dus hebben we niet veel kunnen zien. Toch was de lucht wel heel erg Ă©Ă©n geheel met de zee, waardoor zelfs het zand blauw leek.schermafbeelding-2016-09-25-om-20-57-45

Lis helemaal Ă©Ă©n met de nature.

schermafbeelding-2016-09-25-om-20-57-22

Nog even terug naar bed (lees: yogamat op een harde ondergrond) en wat muziek luisteren. Om half 9 hadden we toch wel honger dus gingen we ontbijten. Ik maakte deze foto, maar het lijkt net of er een green screen achter is geplakt met je eigen keukentafel uit Nederland, hahah.

schermafbeelding-2016-09-25-om-20-56-53

Nog eventjes zonnen en zwemmen, en toen naar Playa del Carmen terug gegaan.

Playa del Carmen was ook erg leuk en gezellig, maar we hadden wel een enorme storm rond 4 uur. Het was echt niet normaal! De donder was zo hard dat alarmen af gingen en mensen gewoon gilden op straat. De komende maand zal er veel regen zijn en ook voorspellen ze orkanen, dus ik ben benieuwd!

Lis en ik hebben nog even pizza gegeten en eindelijk eens rode wijn gedronken (echt zin in), en het was lekkuurrrrr!!
Daarna hebben we weer bijtijds de colectivo terug gepakt, omdat we beide moesten werken vandaag. Voor volgende week gaan we weer iets leuks plannen, ik denk naar wat cenotes of nog een leuk onbekend plekje.